WiseType®, typeface: Saltburn (Hero, desktop) WiseType®, typeface: Saltburn (Hero, mobile)

Saltburn

Saltburn is a railway-inspired variable sans serif, designed for track and rail. From the outset, inspiration was drawn from the British interpretation of the sans serif model and its use within transport systems. Edward Johnston's 'Underground Alphabet' (1916) and Eric Gill's subsequent 'Gill Sans' (1928) encapsulated a uniquely British take on the sans serif – one that was more humanist in tone than the geometrically pure style developing on the continent.

Living in Rotterdam and being half Dutch, I’ve always had a fondness for the Dutch National Railway, or "NS" (Nederlandse Spoorwegen). Known for its bright, pragmatic, and consistent style, the NS identity was set forth by Gert Dumbar while working for Tel Design in 1968. Initially, the NS used Adrian Frutiger's Univers typeface, but in 1995, it switched to an adaptation of Frutiger's self named 'Frutiger'. Gerard Unger, the Dutch typographic heavyweight, had been commissioned to design this adaptation specific to the requirements of the NS in cooperation with Hans van Leeuwen from Visualogik. This adaptation which had so intrigued me, was later dubbed 'NS Sans'. There’s something delightfully ironic about the Dutch crafting their national railway's identity with Swiss typefaces, as if borrowing a bit of Swiss neutrality for their own tracks – perhaps then they'd run on time!

This enthusiasm for railway typefaces inspired me to imagine Saltburn blending into the "national railway style" adopted by nationalised networks across Europe. I aimed to strike a balance between three particular railway networks: British Rail (defunct since 1997), the Dutch NS, and the Swiss Federal Railways (SBB), all of which employ a similar, neutral "house style". (Just take a look at the logo's and you’ll see what I mean.)

Saltburn was designed as a variable font from the outset. It can be classified as a humanist sans-serif due to its open counters and sharp terminals, yet it retains the character of a grotesque through its letter proportions. The default character set features a distinctive double-story 'g' and a chiselled 't' as well as more standard alternatives depending on taste. In addition to all the stylistic alternatives, Saltburn offers an extensive selection of figures, fleurons, symbols, and pictograms to enhance typographic possibilities. Its lightness of colour on the page is partly due to its high shoulders and sharp stem connections, which help max-out the counterforms. The family includes nine weights, from Thin to Heavy, with a variable version that offers customisable weight and italic axes.

The name Saltburn is inspired by Saltburn-by-the-Sea, a small seaside town in the East Riding of Yorkshire where my father grew up. The town owes much of its development to the Stockton & Darlington Railway, which connected the once-small hamlet in 1861. Additionally, Saltburn is known for its postcard-worthy funicular railway, which has been transporting passengers up and down its steep cliffs since 1884.

WT Saltburn – Variable

SMG-II: 1975–1979
SMG-III: 1280 kW
SMG-II: 1975–1979
SMG-III: 1280 kW

WT Saltburn – Regular

Met de aanleg van de Schiphollijn in het verschiet, de verhoging van de maximum snelheid tot 160 km/h en het dreigende tekort van intercity-waardig materieel besluit de NS tot de aanschaf van een kleine serie driedelige treinstellen volgens nieuw concept. De drie rijtuigen worden gebouwd op de nieuwe standaardlengte van 26,4 meter per rijtuigbak. De steek in zowel de eerste als tweede klas worden gelijk. Om de reizigers en de kelners van de catering zonder problemen door de trein te laten lopen, wordt het materieel voorzien van doorloopkoppen. De machinist zit hierboven. Tevens worden de treinstellen voorzien van een groot balkon, waarop men invaliden in hun rolstoel kan plaatsen. In afwijking tot wat gebruikelijk is bij Intercitymaterieel, zal het nieuwe materieel niet voorzien worden van een restauratie afdeling. In de plaats daarvan komt een klein keukentje waar bijvoorbeeld koffie, thee etc. gemaakt kunnen worden. De middenbak moet kunnen dienen als prototype voor nieuwe getrokken rijtuigen. Voor de aandrijving zorgt een koprijtuig, waarvan alle vier de assen aangedreven worden. Het treinstel krijgt naast de schijfremmen ook een blokkenrem, om sneller af te kunnen remmen. Het gehele treinstel wordt voorzien van automatisch sluitende deuren, welke tijdens de gehele rit vergrendeld blijven. Het gehele treinstel wordt voorzien van drie toiletten. Voor het innerlijk en uiterlijk werd de opdracht gegund aan het Parijse ontwerpbureau CIE/Raymond Loewy. De treinstellen zullen bij Talbot in Aken worden gebouwd. In de zomer van 1973 wordt goedkeuring verleend tot aanschaf van 7 treinstellen als proto-serie. De daadwerkelijke bestelling vindt plaats in de zomer van 1974, waarbij de levering verwacht wordt in 1976. De waarde van de order bedraagt 37,5 miljoen gulden. De treinstellen krijgen de nummers 400–4007 en als planaanduiding Plan Z. Met deze treinstellen kan ervaring worden opgedaan met het nieuwe materieel, alvorens een groot aantal treinstellen te bestellen. De verwachting in 1974 is dat na een jaar van proefritten in 1976 en 1977 een order kan worden geplaatst voor de levering van de eerste treinstellen in 1977. De eerste inzet zou dan in de winterdienstregeling van 1979 kunnen beginnen. In de zomer van 1977 wordt de bestelling van 16 treinstellen goedgekeurd door de directie van de NS. Dit is 1 treinstel meer dan de oorspronkelijke planning in verband met de opening van de stations Nieuw Vennep en Hoofddorp aan de Schiphollijn. In het voorjaar van 1978 zal de bestelling geplaatst worden. De investering in de treinstellen heeft een waarde van ongeveer 75 miljoen gulden. In 197 blijkt dat het materieel veel kinderziekten kent en de plaatsing van een order voor de eerste treinstellen niet doorgaat. Dit gebeurt pas in 197, zodat de seriematige aflevering begint in 1983, nadat alle kinderziekten grotendeels verholpen zijn.De treinstellen worden gebouwd door Talbot in Aken. De doorloopkoppen van de proto-serie werden in eigen beheer door de hoofdwerkplaats Haarlem gebouwd. Voor de treinstellen ElD3 4011–ElD3 4050 werden de doorloopkoppen door RMO Werkspoor gebouwd bij een toenmalig dochterbedrijf van de Verenigde Machine Fabrieken, de autobusbouwer Hainje in Heerenveen. De draaistellen worden geleverd door Wegmann voor de eerste 7 treinstellen. Voor de later gebouwde treinstellen zijn de draaistellen geleverd door SIG en RMO. Door Oerlikon/Eührle zal het pneumatisch gedeelte worden geleverd, terwijl Smit/Slikkerveer de hoofdleverancier is van de elektrotechnische uitrusting. De treinstellen worden genummerd in de serie ElE3 4001–ElE3 4007 en bestaat uit de rijtuigtypen mBk–AB–sBk. De serie treinstellen zijn genummerd in de serie ElD3 4011–ElD3 4097 en bestaat uit de rijtuigtypen mBFk–AB–sBk.
Met de aanleg van de Schiphollijn in het verschiet, de verhoging van de maximum snelheid tot 160 km/h en het dreigende tekort van intercity-waardig materieel besluit de NS tot de aanschaf van een kleine serie driedelige treinstellen volgens nieuw concept. De drie rijtuigen worden gebouwd op de nieuwe standaardlengte van 26,4 meter per rijtuigbak. De steek in zowel de eerste als tweede klas worden gelijk. Om de reizigers en de kelners van de catering zonder problemen door de trein te laten lopen, wordt het materieel voorzien van doorloopkoppen. De machinist zit hierboven. Tevens worden de treinstellen voorzien van een groot balkon, waarop men invaliden in hun rolstoel kan plaatsen. In afwijking tot wat gebruikelijk is bij Intercitymaterieel, zal het nieuwe materieel niet voorzien worden van een restauratie afdeling. In de plaats daarvan komt een klein keukentje waar bijvoorbeeld koffie, thee etc. gemaakt kunnen worden. De middenbak moet kunnen dienen als prototype voor nieuwe getrokken rijtuigen. Voor de aandrijving zorgt een koprijtuig, waarvan alle vier de assen aangedreven worden. Het treinstel krijgt naast de schijfremmen ook een blokkenrem, om sneller af te kunnen remmen. Het gehele treinstel wordt voorzien van automatisch sluitende deuren, welke tijdens de gehele rit vergrendeld blijven. Het gehele treinstel wordt voorzien van drie toiletten. Voor het innerlijk en uiterlijk werd de opdracht gegund aan het Parijse ontwerpbureau CIE/Raymond Loewy.

WT Saltburn – Heavy

ICM: Intercity Materieel
ICM: Intercity Materieel

WT Saltburn – Heavy Italic

Swiss Federal Railways
Swiss Federal Railways

WT Saltburn – Thin

British Rail (BR) 1948–1997
British Rail (BR) 1948–1997

WT Saltburn – Thin Italic

Nederlandse Spoorwegen
Nederlandse Spoorwegen
  • Design

    Jacob Wise

  • Published

    2021

  • Updated

    Feb 2025, V 1.1

  • Formats

    otf, woff, woff2, Variable ttf

Open specimen
WiseType®, typeface: Saltburn languages (Thumbnail)
View languages

Uppercase

  • A
  • B
  • C
  • D
  • E
  • F
  • G
  • H
  • I
  • J
  • K
  • L
  • M
  • N
  • O
  • P
  • Q
  • R
  • S
  • T
  • U
  • V
  • W
  • X
  • Y
  • Z

Lowercase

  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • x
  • y
  • z

Standard Figures

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Punctuation

  • !
  • ?
  • .
  • ,
  • :
  • ;
  • &
  • §
  • @
  • (
  • )
  • [
  • ]
  • /
  • \
  • {
  • }
  • ¦
  • |
  • ¡
  • ¿
  • _
  • \
  • "
  • '
  • ·
  • «
  • »
  • *
  • -

Currency Symbols

  • £
  • $
  • ¢
  • ¥
  • ƒ
  • ¤

Uppercase Extended

  • À
  • Á
  • Â
  • Ã
  • Ä
  • Å
  • Ā
  • Ă
  • Ą
  • Ǎ
  • Æ
  • Ǽ
  • Ǣ
  • Ć
  • Ĉ
  • Ç
  • Ċ
  • Ð
  • Đ
  • Ď
  • È
  • É
  • Ê
  • Ë
  • Ē
  • Ĕ
  • Ė
  • Ě
  • Ę
  • Ĝ
  • Ģ
  • Ğ
  • Ġ
  • Ǧ
  • Ǵ
  • Ħ
  • Ĥ
  • Ì
  • Í
  • Î
  • Ï
  • Ĩ
  • Ī
  • İ
  • Ĭ
  • Ǐ
  • Į
  • Ĵ
  • Ǩ
  • Ķ
  • Ŀ
  • Ł
  • Ĺ
  • Ļ
  • Ľ
  • Ñ
  • Ń
  • Ǹ
  • Ň
  • Ņ
  • Ŋ
  • Ò
  • Ó
  • Ô
  • Õ
  • Ö
  • Ō
  • Ŏ
  • Ő
  • Ǒ
  • Ǫ
  • Ø
  • Œ
  • Ŗ
  • Ŕ
  • Ř
  • Ś
  • Ŝ
  • Š
  • Ş
  • Ș
  • Ŧ
  • Ț
  • Ť
  • Ţ
  • Ŭ
  • Ù
  • Ú
  • Û
  • Ü
  • Ů
  • Ű
  • Ũ
  • Ū
  • Ǔ
  • Ų
  • Ŵ
  • Ý
  • Ŷ
  • Ÿ
  • Ź
  • Ż
  • Ž
  • Þ
  • Ƿ
  • IJ
  • DŽ
  • LJ
  • NJ
  • DZ

Lowercase Extended

  • à
  • á
  • â
  • ã
  • ä
  • å
  • ā
  • ă
  • ą
  • ǎ
  • æ
  • ǣ
  • ǽ
  • ç
  • ć
  • ĉ
  • ċ
  • č
  • ď
  • đ
  • ð
  • è
  • é
  • ê
  • ë
  • ē
  • ĕ
  • ė
  • ę
  • ě
  • œ
  • ǝ
  • ĝ
  • ğ
  • ġ
  • ģ
  • ǧ
  • ǵ
  • ĥ
  • ħ
  • ì
  • í
  • î
  • ï
  • ĩ
  • ī
  • ĭ
  • į
  • ǐ
  • ı
  • ij
  • ĵ
  • ȷ
  • ķ
  • ĸ
  • ǩ
  • ĺ
  • ļ
  • ľ
  • ŀ
  • ł
  • ñ
  • ń
  • ņ
  • ň
  • ʼn
  • ǹ
  • ŋ
  • ò
  • ó
  • ô
  • õ
  • ö
  • ø
  • ō
  • ŏ
  • ő
  • ǒ
  • ǫ
  • ŕ
  • ŗ
  • ř
  • ś
  • ŝ
  • ş
  • š
  • ș
  • ſ
  • ţ
  • ť
  • ŧ
  • ț
  • ù
  • ú
  • û
  • ü
  • ũ
  • ū
  • ŭ
  • ů
  • ű
  • ų
  • ǔ
  • ŵ
  • ý
  • ÿ
  • ŷ
  • ź
  • ż
  • ž
  • þ
  • dž
  • lj
  • nj
  • ß
  • dz
  • Dž
  • Nj
  • Dz
  • Lj

Ligatures

  • ff
  • fi
  • ffi
  • fl
  • ffl
  • fj
  • ffj
  • fh
  • fb
  • ffb
  • fk
  • ffk

Proportional Oldstyle Figures

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tabular Lining Figures

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Tabular Oldstyle Figures

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Ornaments

  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • 0

Maths Symbols

  • +
  • ×
  • ÷
  • =
  • ±
  • <
  • >
  • ¬
  • |
  • ~
  • #
  • Δ
  • Ω
  • μ
  • π
  • %

Arrows

Symbols

  • ©
  • ®
  • ^

Prebuilt Fractions

  • ¼
  • ½
  • ¾

Diacritical Marks

  • `
  • ´
  • ¨
  • ˆ
  • ˇ
  • ˜
  • ˉ
  • ˘
  • ˙
  • ˚
  • ˝
  • ¯
  • ¸
  • ˛
  • ̦

Superscript

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • x
  • y
  • z

Subscript

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9
  • a
  • b
  • c
  • d
  • e
  • f
  • g
  • h
  • i
  • j
  • k
  • l
  • m
  • n
  • o
  • p
  • q
  • r
  • s
  • t
  • u
  • v
  • w
  • x
  • y
  • z

Numerator

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Denominator

  • 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
  • 6
  • 7
  • 8
  • 9

Round Figures

Shaded Round Figures

Square Figures

Pictograms

  • 🍽
  • 🕮
  • 🕻
  • 😷
  • 🚄
  • 🚆
  • 🚇
  • 🚊
  • 🚍
  • 🚕
  • 🚲
  • 🛈
  • 🛠
  • 🛫
  • 🛬
  • 🤫
  • 🧳
  • 🕒
  • 🗘

Shaded Pictograms

  • 🍽
  • 🕮
  • 🕻
  • 😷
  • 🚄
  • 🚆
  • 🚇
  • 🚊
  • 🚍
  • 🚕
  • 🚲
  • 🚾
  • 🛠
  • 🛫
  • 🛬
  • 🤫
  • 🧳

Locomotives

Alternative a

  • a
  • à
  • á
  • â
  • ã
  • ä
  • å
  • ā
  • ă
  • ą
  • ǎ

Alternative g

  • g
  • ĝ
  • ğ
  • ġ
  • ģ
  • g
  • g

Alternative t

  • t
  • ţ
  • ť
  • ŧ
  • ț
  • t
  • t

Alternative J

  • J
  • Ĵ
  • IJ
  • LJ
  • NJ

Alternative ampersand

  • &

Case Sensitive Forms

  • (
  • )
  • [
  • ]
  • {
  • }
  • @
  • &
  • «
  • »
  • -
  • +
  • ÷
  • ×
  • <
  • =
  • >
  • ±
  • ¬
  • ~

Slashed Zero

  • 0
  • 0

WiseType®, MMXXV All Rights Reserved.